Je kleintje heeft in zijn eerste levensjaar zijn slaap extra hard nodig, hij groeit mentaal en fysiek erg veel. Helaas gaat dit niet altijd vanzelf. Speentje, wiegen, voeding, krampjes: als ouder loop je soms heel wat keren op en neer, van en naar het bedje van je kleintje. Zeker in het begin zijn de slaapjes nog erg wispelturig en kort. Wat is dan wijsheid? En welk ritme kun je het beste aanhouden? Je leest het de aankomende maand allemaal terug in de verschillende blogs over de natuurlijke ritmes van een baby

Ritme van een pasgeboren kleintje > 0-2 maanden.

Slapen, drinken en poepen, veel spannender is het de eerste twee maanden nog niet. Maar, vergis je niet, in de tussentijd gebeurt er heel veel! Zo leert je kleintje het verschil tussen dag en nacht, begint het circadiaanse ritme zijn weg te vinden en maakt hij een enorme mentale en fysieke groei door. Huid-op-huidcontact, troosten en samenzijn: wees vooral niet bang om je kleintje te verwennen. De eerste twee maanden staan in het teken van elkaar leren kennen, je kleintje veilig en geborgen laten voelen en zijn natuurlijke ritme volgen. Slaaptraining raad ik nu nog sterk af. Wel kun je alvast aan de slag gaan met de basis, ofwel slaapvorming.

Speerpunten:
  • Slapen: totaal 16 tot 20 uur en aan het einde van deze periode ongeveer 16 per dag (meer mag natuurlijk ook).
  • Nachtelijk waken: mag natuurlijk nog, maar het is wel de bedoeling dat je kleintje weer rap gaat slapen.
  • Sprongetjes: rond de 7-10 dagen, 2, 4, en 8 weken.
Leeftijd: Totale slaap: Overdag: Nacht: Wakkertijd:
0-2 weken 16-18 uur Af en aan Ca. 10 uur 45 minuten*
0-2 maanden 15-16 uur 4-8 slaapjes Ca. 10 uur 60-90 minuten*

* Je werkt de eerste weken met een wakkertijd van ongeveer 45 minuten, daarna ongeveer 60 minuten om aan het einde van deze periode uit te komen op 90 minuten.

TIP: werk niet met vaste slaaptijden, maar let juist op de wakkertijden. Als je de wakkertijden volgt, volg je vanzelf het natuurlijke ritme.

Je kleintje heeft in het prille begin nog een omgekeerd dag- en nachtritme en zal daardoor misschien de neiging hebben overdag flink te slapen en ’s nachts vaker te komen voor een voeding. Je brengt hier verandering in door de slaapjes overdag goed in de gaten te houden en de nachten rustig te houden. Ook zal je kleintje de eerste paar weken nog geen duidelijke slaapsignalen geven, daarom is het goed om de tijd een beetje in de gaten te houden en ondertussen steeds goed naar hem te kijken. In principe zou een gezonde pasgeboren baby binnen twintig minuten de rust moeten vinden om te gaan slapen. Duurt het langer of is de onrust intens? Wees dan bedacht op onderliggend leed.

Na een paar (± 4 tot 6) weken kun je langzaam van start gaan met het echte ritme: leg je kleintje op de wakkertijd op bed en geef een voeding na het wakker worden. Merk je dat hij hulp nodig heeft om in slaap te vallen? Dan mag je hem gerust helpen. Maar probeer er wel voor te zorgen dat hij niet iedere keer in slaap wordt gewiegd of lekker bij je in slaap valt, anders heb je zomaar een afhankelijke slaapassociatie te pakken en dat is natuurlijk niet wat je wil 😉

Wil je graag meer informatie over het natuurlijke ritme van je kleintje?

Bestel dan hier het boek ‘Baby in een Droomritme’ van slaapdeskundige Stephanie Molenaar.

Prijs: €20,95 incl. verzendkosten.

Kom je er met het ritme niet uit?
Modder dan niet te lang door en kijk bij de consultmogelijkheden voor de verschillende opties.

Maayke

Pedagoog, onrustdeskundige en kinderslaapcoach bij Bress