Het prille en kwetsbare is nu verdwenen. Als het goed is, repeat: als het goed is, wordt nu alles een klein beetje makkelijker. Kleintjes signalen worden iets duidelijker, er zijn grote ontwikkelingsstappen gemaakt en neurologisch gezien heeft er een grote sprong plaatsgevonden: vanaf dit moment is een baby echt in staat om zelf in slaap te vallen, ’s nachts door te slapen en een ritme te ontwikkelen. Vraag je je nu af waarom dit jouw kleintje nog niet is gelukt? Waarschijnlijk gaat dit niet lang meer duren (mits je de juiste slaapassociaties meegeeft). Deze fase is veel rustiger dan de vorige, wat maakt dat je kleintje stabieler is en veranderingen beter aan kan. Oftewel: een goed moment om aan de slag te gaan met het slapen.

RITME:

Gemiddeld 14 tot 16 uur slaap verspreidt over 3 à 4 slaapjes overdag en zo’n elf uur in de nacht. Bij 4 slaapjes zijn ze alle 4 wat korter en bij 3 slaapjes zie je vaak twee langere en een korter slaapjes. Tussendoor kunnen kleintjes alweer wat langer wakker zijn, namelijk 90 tot 180 minuten. Ze zijn dus in een ander ritme terecht gekomen en kunnen twee periodes op een dag wat langer wakker zijn. Waarvan 2 uren in de ochtend en drie uren in de namiddag tot aan bedtijd, daar tussen houd je vast aan de 90 minuten wakkertijd. Hierdoor kom je uit op het 2-90-(90)-3 ritme.

Speerpunten:
  • Slapen: totaal 14-16 uur .
  • Nacht: ’s nachts waken zal minder vaak voorkomen. Wel is het voor een borstgevoede baby normaal om nog een nachtvoeding te krijgen.
  • Ritme: je houdt een wakkertijd van 2 uur in de ochtend, 90 minuten tussendoor en 3 uur tot bedtijd aan.
  • Sprong: op 6 maanden. 
Leeftijd: Totale slaap: Overdag: Nacht: Wakkertijd:
6-8 maanden 14-16 uur 3 slaapjes Ca. 11 uur 2-90-90-3 

→ Doel tijdens deze periode: Werken aan een goede slaapgewoonte geldt nog steeds en het kan zijn dat je het ritme nog iets wilt finetunen. Op allerlei fronten is deze fase beter dan de vorige, en dat zorgt ervoor dat je op dit moment goed aan slapen kunt werken. Vanaf nu dus meer ‘slaaptrainen’ i.p.v. ‘vormen’.

Tips:
  • Timing wordt steeds belangrijker;
  • Leg je kleintje binnen de wakkertijd zo goed als wakker op bed, mag eerder maar niet later;
  • Kort de volgende wakkertijd met 15 min. in bij slaapjes korter dan 45 minuten;
  • Ga door met het bedtijdritueel (kort en rustig) en geef de juiste slaapassociaties;
  • Laat je kleintje overdag niet langer dan 2-3 uur slapen (per slaapje) en wek hem na 17.00 uur, anders bouwt hij niet voldoend slaapdrang op voor de avond/nacht;
  • Maak het slaapkamertje volledig donker;
  • Probeer slaapjes te verlengen door te troosten of te werken met de kinderwagen/draagzak;
  • Zorg voor voldoende daglicht tijdens de wakkertijden, met name in de ochtend;
  • Voed na het wakker worden;
  • Nachtvoedingen mogen, maar hoeven niet meer;
  • Start vanaf deze leeftijd met bijvoeding (Denk aan groente of fruit).
Wil je graag meer informatie over het natuurlijke ritme van jouw kleintje?

Bestel dan hier het boek ‘Baby in een Droomritme van slaapdeskundige Stephanie Molenaar.

Prijs: €20,95 incl. verzendkosten.

Als de voedingen en slaapjes goed gaan en iedereen is tevreden, dan hebben jullie je ritme gevonden. Mijn advies daarbij: niks meer aan doen of willen veranderen! Blijkt een droomritme juist zeer gewenst en zijn extra handvatten welkom? Neem dan contact met mij op.

Maayke

Pedagoog, onrustdeskundige en kinderslaapcoach