Een periode waarin een kleintje heel druk bezig is om een dreumes te worden: eenkennigheid, een slaapregressie, nieuw ritme, sprongetjes en tandjes, er komt heel veel voorbij. Niet voor niks kunnen deze ontwikkelingen zorgen voor turbulentie. Slaapjes worden weer wat onrustiger en wat voorheen werkte, werkt nu ineens niet meer. Hoe kun je hier het beste mee omgaan? En welk ritme is raadzaam? Je leest het allemaal in deze laatste blog van de themamaand mei #2020.

RITME:

Het ritme van je kleintje is nu langzaam naar een gewoonte gegaan en komt uit op het 2-3-4 ritme, waarbij je hem 2, 3 en 4 uren na het wakker worden op bed legt. Op dit moment slaapt hij nog steeds 14 tot 15 uren per 24 uur, waarvan zo’n 11 uur in de nacht. Overdag 2 slaapjes van 3 à 4 uur totaal en (alleen bij korte slaapjes) een powernap aan het einde van de middag.

Speerpunten:
  • Slapen: totaal 14-15 uur , rond de 12 maanden ongeveer 14 uur.
  • Nacht: ’s nachts waken mag, doorslapen wordt wel steeds normaler. Houdt er wel rekening mee dat je kleintje weer vaker wakker kan worden en/of onrustiger slaapt in deze periode.
  • Ritme: je houdt een wakkertijd van 2 uur in de ochtend, 3 uur tussendoor en 4 uur tot bedtijd (2-3-4) aan en bij korte slaapjes overdag 2-3-3-3 uren, waarbij je gebruik maakt van een powernap.
  • Sprong: op 8.5 en 10.5 maanden
  • Slaapregressie: op 8 maanden
  • Tandjes: tussen de 9-11 maanden komen er veel tanden tegelijk door.
Leeftijd: Totale slaap: Overdag: Nacht Wakkertijd:
8-12 maanden 14-15 uur 2 slaapjes    (soms 3) Ca. 11 uur 2-3-3-3 (tussenritme) of 2-3-4

Let op: rode fase! Doel tijdens deze weken: het voorkomen van verkeerde slaapgewoonten, wennen aan een nieuw ritme en de turbulentie van de tweede slaapregressie (8 maanden) goed doorstaan.

 Tips:
  • Geen goede fase om aan het slapen te werken;
  • Zorg voor een fijn bedtijdritueel en geef de juiste slaapassociaties. Het bedtijdritueel is nu extra belangrijk: je kleintje begrijpt deze slaapcue en heeft inmiddels actie-reactie door;
  • Laat je kleintje overdag niet langer dan 2-3 uur slapen (per slaapje) en wek hem na 17.00 uur, anders bouwt hij niet voldoende slaapdrang op voor de avond/nacht;
  • Bij korte slaapjes help je je kleintje om verder te slapen, lukt dit niet? Dan kort je de wakkertijden in;
  • Maak het slaapkamertje volledig donker;
  • Zorg voor voldoende daglicht tijdens de wakkertijden, met name in de ochtend;
  • Nachtvoedingen mogen, maar hoeven niet meer.
  • Een groente- en fruithap vervangt (deels) melkvoeding;
  • Voeding wordt langzamerhand een echt dagmenu;
  • Probeer oververmoeidheid te voorkomen. Gaat inslapen moeizaam? Dan wil je nog steeds wandelen of dragen;
  • Kijk bij alles naar de gemiddelden per leeftijd, maar vergeet daarbij ook niet naar je baby te kijken.
Op zoek naar de verschillende ritmes in baby’s eerste levensjaar? Kijk dan hier:
Wil je graag meer informatie over het natuurlijke ritme van jouw kleintje?

Bestel dan hier het boek ‘Baby in een Droomritme van slaapdeskundige Stephanie Molenaar.

Prijs: €20,95 incl. verzendkosten.

Als de voedingen en slaapjes goed gaan en iedereen is tevreden, dan hebben jullie je ritme gevonden. Mijn advies daarbij: niks meer aan doen of willen veranderen! Blijkt een droomritme juist zeer gewenst en zijn extra handvatten welkom? Neem dan contact met mij op.

Maayke

Pedagoog, onrustdeskundige en kinderslaapcoach