Zomertijd: 29 maart 2020 02.00 uur

Ondanks dat elke jaargetijde wel wat heeft, keek ik er (sinds de vele regen en storm) heel erg naar uit dat moedernatuur zou gaan ontwaken uit haar winterslaap: zon, lentebloesem en lekker veel buiten zijn. Oftewel, dag winter, hallo zomer!

En zomertijd..
Oeps, dus ook een uurtje minder slapen. Wat betekent dit voor de slaap van je kleintje? En hoe zorg je ervoor dat het ritme niet zoek raakt? Om de overgang gemakkelijker te maken geef ik een paar fijne tips en trics.

Even wennen:
De meeste volwassenen hebben een week nodig om te wennen aan een uur tijdsverschil, laat staan wat kleintjes doormaken. Opeens moet je je aanpassen en verlies je een uur slaap: de tijdsverandering kan het ritme van je kleintje flink in de war schoppen. Het is dus begrijpelijk als hij, misschien net als jou, even last heeft van een paar ‘off days’. Gelukkig kun je dit voorkomen door in kleine stapjes je kleintje voor te bereiden op wat komen gaat:

1. Start een week van te voren met het vervroegen van de bedtijd: iedere dag 10 minuten. Begin dus wat eerder aan het slaapritueel en leg hem iets eerder op bed. Hiermee voorkom je een plotselinge overgang en dus ook oververmoeidheid. Gaat vooraf wennen niet? Doe dit dan achteraf, als het maar in kleine stapjes gaat;

2. Houd de interne klok van je kleintje aan en let op de slaapsignalen: slapen en wakker worden is namelijk een heel proces van biologische klokjes en hormonen. Gewenning is hierbij een bepalende factor. Is je kleintje gewend om rond 19.00 uur te gaan slapen? Dan is zijn lijfje hierop ingesteld. Voor 19.00 uur zijn er dan allerlei processen aan het werk om het slapen mogelijk te maken. Het heeft dus ook geen zin om je kleintje ineens een uur vroeger of later op bed te leggen;

3. Zorg bij het opstaan voor veel licht en lichamelijke activiteiten: lekker naar buiten of de gordijnen wagenwijd open en spelen voor het raam. Dit helpt mee om het interne klokje van je kleintje te ‘resetten’. Probeer daarbij in de eerste week minimaal 30 minuten zonlicht te pakken in de vroege ochtend, zodat het lijfje afgestemd kan worden op de zomertijd.

4. Zorg ’s avonds juist voor schemering en rust: doe de gordijnen bijtijds dicht en zet een schemerlampje aan. De invloed van zon en licht op het slapen is groot. Probeer daarbij de laatste paar uur voor het naar bed gaan rustig aan te doen (geen filmpjes of drukke spelletjes). Een verhaaltje of liedje en een slaapzakje aan is een prima bedtijdritueel en zorgt voor een fijne slaapcue.

5. Zorg daarnaast voor voldoende slaapjes overdag: hiermee voorkom je oververmoeidheid.

Probeer daarnaast flexibel te blijven en goed te kijken naar wat werkt voor jou en jouw gezin. Elk kleintje is anders en uiteindelijk past ieder kind zich aan. Maak je geen zorgen als het niet meteen lukt en doe alles in kleine stapjes: de een heeft net wat meer tijd nodig dan de ander. En mocht het echt niet lukken, dan bestaat er altijd nog zoiets als een kinderslaapcoach 😉

Vind je deze blog interessant? Kijk dan hier voor meer interessante blogs of informatie over slaapcoaching.

Wil je graag op de hoogte blijven van mijn toekomstige blogs? Volg dan mijn Facebookpagina of Instagram.

Bellen met vragen kan natuurlijk ook, ik ben te bereiken op: 
+31 6 571 721 20

Maayke

Pedagoog, onrustdeskundige en kinderslaapcoach