Cadeautjes regelen, Sintviering, kerstboom kopen, versieren, kerstborrels, een kerstviering, een gerecht verzinnen, kerstkleren kopen, een kerstmarkt bezoeken, een eindejaarsborrel en voor je het weet sta je weer op een nieuwjaarsborrel. Zucht.. December is een ‘warme’ maand vol leuke activiteiten, maar de rust bij zowel jou als bij je gezin is soms ver te zoeken. Het slaap- en leefritme wordt dan ook behoorlijk in de war geschopt! Om te voorkomen dat jouw hele gezin knikkebollend het nieuwe jaar ingaat, geef ik 8 fijne tips om de decembermaand mee door te komen.

Voorbereiding:

1. Plannen is het halve werk:
Ieder jaar zeggen wij het weer: “volgend jaar doen we het echt anders”. En voor je het weet staat de decembermaand weer volgepland en is je mooie voornemen ‘mislukt’. Gelukkig is een rustige decembermaand echt mogelijk: maak vooraf een planning en plan daar ook rustmomenten in. Klinkt natuurlijk logisch, maar hiermee voorkom je dat de hele maand december wordt volgepropt. Daarnaast kan het ook heel fijn zijn om je boodschappen deze maand online te bestellen: je bespaart jezelf veel drukte, lege schappen en hoop gesjouw. Hoe minder stress je ervaart, des te beter je slaapt 🙂

2. Geen hoge verwachtingen:
Met een kleintje in huis heb je het al druk genoeg, laat staan als het ook nog een onrustig en slapeloos kleintje is. Om deze reden kan het zinvol zijn om vooraf aan familie en vrienden duidelijk te maken dat de jaarlijkse plannen nu niet haalbaar zijn. Hoe leuk en gezellig het ook is, je hoofd staat nu gewoon even niet naar uitgebreid rijmen, het maken van een surprise of het voorbereiden van een driegangen kerstdiner. Maak het jezelf dus niet te moeilijk 😉

3. Oost west, thuis best:
Laat je gasten lekker bij jullie thuiskomen, zeker als jullie niet bij elkaar in de buurt wonen. Op deze manier blijft je kleintje in zijn eigen omgeving, kan het lekker in zijn eigen bedje slapen en alle babyspullen kunnen thuisblijven. En vergeet daarbij niet: als iedereen iets kleins maakt en meeneemt, scheelt dat ook een hele hoop tijd en voorbereidingswerk. Gaan jullie toch de deur uit? Maak het vooral gezellig, maar blijf niet te lang en houd je kleintjes slaap goed in de gaten: hiermee voorkom je een hoop onrust.

Tijdens:

4. Ritme, ritme, ritme: ook tijdens de feestdagen!
Je bent algauw geneigd om tijdens deze dagen het hele ritme om te gooien: later naar bed, later eruit of juist heel vroeg, aangezien je nog zo veel moet doen. Best gek eigenlijk, voor lichaam en geest is het juist veel beter om vaste tijden aan te houden. Zeker voor je kleintje! De kleinste dingen, die voor ons heel normaal zijn, zijn voor je kleintje soms al onrustveroorzakers. Je kleintje kan nog niet alles filteren, dus dat moet jij voor hem doen. Gelukkig kun je dit bereiken met rust: volg jullie standaard ritme, beperk nieuwe indrukken, geef duidelijkheid en houd strikte wakkertijden aan. Heb je nog een ouder kindje rondlopen? Maak een aftelkalender met de belangrijkste activiteiten erop en houd ook voor hem jullie vaste ritme en gewoontes aan: dit kan heel erg helpen.

5. Vergeet geen frisse neus te halen:
Zelf betrap ik mij hier ook op, tijdens de feestdagen zit je al snel veel binnen. Vergeet echter niet om ook lekker, samen met je kleintje, naar buiten te gaan: je dag- en nachtritme (circadiaans ritme) wordt grotendeels gestuurd door licht, donker en temperatuur. Wanneer je dus te weinig daglicht krijgt raakt je biologisch klok in de war, waardoor je je overdag slaperig gaat voelen. Samen spelen in de sneeuw zal het waarschijnlijk niet worden, maar lekker een frisse neus halen kan natuurlijk wel. Hoe meer je overdag naar buiten gaat, hoe meer daglicht je ogen opvangen en hoe meer melatonine (slaaphormoon) je lichaam ’s avonds aanmaakt. Je lichaam komt hierdoor eerder tot rust en kan zich beter voorbereiden op de nacht.

6. Beperk kunstlicht in de avond:
Als die kerstverlichting en liefdevolle kerstfilms zijn zo gezellig, maar helaas remt kunstverlichting de productie van melatonine af. Dit betekent niet dat je geen kerstboom ’s avonds meer aan mag hebben, maar zet alle kunstverlichting wel ruim voordat je naar bed gaat weer uit. Op deze manier beperk je ‘wakkere kleintjes’ en blijf je zelf ook niet langer dan goed voor je is op de bank zitten.

7. Rust voor het slapengaan:
Gespannen naar bed werkt averechts, probeer daarom tot rust te komen voordat je zelf of je kleintje naar bed gaat. Samen een boekje lezen, liedje zingen of een lekkere warme douche, zolang iedereen maar met een goed en ontspannen gevoel naar bed gaat.

8. December draait om gezelligheid:
Door al het gejaag en gevlieg zou je bijna het belangrijkste doel vergeten, deze maand draait om gezelligheid. Een kleintje ligt liever gezellig met jou op de grond te spelen, dan dat je – gestrest – een prachtig cadeau voor hem koopt. Is je kind al wat ouder? Dan kan het zelfs al een beetje meehelpen in de keuken. Is het praktisch? Misschien niet, maar kinderen vinden het leuk om hun ouders te helpen en waardering te krijgen. Uiteindelijk draait de decembermaand toch om het samenzijn?

En: vergeet niet te luisteren naar je gevoel! Is het te veel of merk je aan je kleintje dat er meer onrust ontstaat, dan weet je dat het tijd is om wat gas terug te nemen. 

Voor alle lezers: een fijne, gezellige en bovenal ontspannen decembermaand gewenst. Laten we vooral niet vergeten te genieten van deze ‘warme’ maand, met zijn vele gezellige momentjes!

Heb je vragen naar aanleiding van deze blog?
Of wil je graag samen sparren over het ritme van je kleintje?

Ik sta voor je klaar!
Bel: 0657172120
Of mail naar: info@bresswaterland.nl

Maayke

Pedagoog, onrustdeskundige en kinderslaapcoach