Buitenlucht is gezond, dat weten we allemaal. Maar wist je ook dat een wandeling in de ochtend zorgt voor meer slaap in de avond en de nacht? Het lichaam reageert namelijk op daglicht. Daglicht geeft ons energie en het zorgt voor de aanmaak van het slaaphormoon melatonine, waardoor we beter slapen. Door meteen na het ontbijt naar buiten te gaan weet je lichaam: het is ochtend. Zeker voor een slapeloos kleintje kan dit zeer waardevol zijn.

Maar hoe werkt dit dan?

In het lichaam worden hormonen aangemaakt die een gezond slaap- en waakritme regelen. De aanmaak van melatonine (slaaphormoon) begint wanneer het donker wordt en zet door gedurende de nacht. Zodra het weer licht begint te worden gaat de aanmaak van cortisol (waakhormoon) aan de slag, waarbij je ogen een zeer belangrijke rol spelen. Bij de allerkleinste werkt dit net even anders: in de baarmoeder wordt geen melatonine aangemaakt, baby’s worden in slaap gewiegd zodra moeder wakker is en beweegt. Dit is ook gelijk de reden dat kleintjes ter wereld komen met een omgekeerd dag- en nachtritme. welke tussen de 8 en de 12 weken langzaam veranderd (tenzij er sprake is van onrust).

Storing, even geduld alstublieft..

Als je bovenstaande hebt gelezen begrijp je ook gelijk dat kunslicht en een onregelmatige levenstijl dit gehele proces behoorlijk kunnen verstoren. Denk bijvoorbeeld aan een woonkamer (of werkplek) zonder voldoende daglicht. Het is dan niet zo vreemd dat jij en/of jouw kleintje minder energie heeft, minder productief is en de slaap niet goed kan vatten. Naast daglicht is er meer: zo zijn voeding, beweging, sociale interactie en temperatuur ook belangrijke ‘zeitgebers’ voor slaap. Allen hebben namelijk rechtstreeks invloed op onze biologische klok.

Waardevolle zonnestralen

Waarschijnlijk merk je dit zelf ook wel: in de zomer heb je meer energie en kun je met minder slaap toe. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het vele licht, we maken meer cortisol aan. Daarentegen hebben we in de winter weer wat meer slaap nodig, maar ook dan kun je zorgen voor voldoende daglicht: zet na het opstaan alle gordijnen wagenwijd open. Door de blootstelling aan natuurlijk licht te verhogen, en die van kunstlicht te verlagen, wordt het interne klokje op de juiste manier ‘afgesteld’ (een van de redenen dat mijn bureau bij een raam staat).

Conclusie:

Maak gebruik van die waardevolle zonnestralen (vergeet de zonnebrand niet ;)) en frisse buitenlucht: wandelen in de ochtend zorgt zowel voor energie als voor slaap 🙂  En wil je zelf ook ontspannen, stressvrij en vermoeid je bed in? Maak dan naast de ochtendwandeling ook nog een ommetje in de avond. De lichamelijke beweging en het feit dat je je hoofd even leeg maakt voor het slapengaan, zullen er uiteindelijk voor zorgen dat je sneller in slaap valt.

Geniet van de warme zonnestralen en de fijne wandelingen samen: slaap lekker!

Vind je deze blog interessant? Kijk dan hier voor meer interessante blogs of informatie over slaapcoaching.

Wil je graag op de hoogte blijven van mijn toekomstige blogs? Volg dan mijn Facebookpagina of Instagram.

Bellen met vragen mag natuurlijk ook, ik ben te bereiken op: 

+31 6 571 721 20

Maayke

Pedagoog, onrustdeskundige en kinderslaapcoach