Wanneer je kleintje ziek is, is het normaal dat het slapen ook wat minder goed gaat. Wiegen, een extra voeding of ‘lekker’ naast je in bed: je doet er alles aan om je zieke ukje te laten slapen. Voel jij je onzeker over de extra hulp? Zeker niet doen! Je kleintje heeft zijn slaap nu extra hard nodig, dus op welke manier hij gaat slapen is nu even iets minder belangrijk. Ben je bang voor gewenning? Dat begrijp ik! Maar zo lang je zo veel mogelijk jullie ritme probeert aan te houden en consequent en voorspelbaar blijft, zal er in de periode van ziek zijn niet meteen gewenning ontstaan.

De GOUDEN tip: 
Voor eventjes loslaten, flexibel en responsief zijn. Probeer niets af te dwingen: troost, geborgenheid en voldoende slaap zijn net even iets belangrijker. Uiteraard moet deze periode niet te lang duren, dus probeer herstel te bespoedigen. Zodra je kleintje weer beter is, pak je het normale ritme en de goede slaapgewoontes weer op.

>> Heb je twijfels over de gezondheid van jouw kleintje? Neem dan te allen tijde contact op met je huisarts.

Heb je een vraag of wil het toch niet helemaal lukken? Stuur mij dan een berichtje of stel je vraag tijdens het gratis digitale spreekuur (iedere donderdag tussen 10.00 en 11.00 uur).

Maayke

Pedagoog, onrustdeskundige en kinderslaapcoach