Zon, strak blauwe lucht, warmte en… geen slaap. Veel mensen hebben deze zomer lang op de warmte moeten wachten, maar vandaag is het zover! Fantastisch, maar helaas kan het ook invloed hebben op het slapen. Wat trek je een kleintje aan tijdens deze warme dagen? En hoe krijg je hem in slaap? Met deze slaaptips help je jouw kleintje zo goed mogelijk te slapen.
1. Keep it cool

De ideale temperatuur om te slapen ligt tussen de 16 en 18 graden. Op een erg warme dag is dat misschien niet haalbaar, maar je kan er wel voor zorgen dat het niet té warm wordt in huis. Maak overdag gebruik van zonwering als je deze hebt en laat ramen, deuren en gordijnen dicht om de hitte buiten te houden. Zodra het afkoelt zet je deze tegen elkaar open of maak gebruik van een airco/ventilator.

  • Zet de airco voorafgaand aan het slapen aan en zodra je kleintje gaat slapen weer uit.
  • De ventilator kan wel aanblijven, mits je kleintje er niet bij kan komen en het niet pal op het gezichtje gericht staat.

Is bovenstaande niet mogelijk en blijft het té warm in huis? Dan kan het helpen om het bedje van je kleintje tijdelijk op een koelere plek in huis te zetten. Houd daarbij wel rekening dat de temperatuur gedurende de nacht soms flink kan afnemen.

2. Lichaamstemperatuur

Vergeet niet de lichaamstemperatuur van je kleintje regelmatig te checken. Vaak voelen we aan handjes, maar dat zegt eigenlijk niks. Beter voel je op de buik of in de nek (of maak gebruik van een thermometer, 37,5 graden is normaal, alles daarboven is te warm).

  • Voelt het lauw aan, dan heeft je kleintje het aangenaam.
  • Voelt het koud, dan mag je je kleintje warmer aankleden.
  • Voelt het warm (zweterig), kijk dan of je de temperatuur in de slaapkamer kan laten dalen, of wat kledingstukken uit kan doen.

Daarbij kan het ook helpen (grote voorkeur) om je kleintje niet te lang te laten huilen, dit laat namelijk ook zijn lichaamstemperatuur stijgen. Een lauw badje of douche voordat je kleintje gaat slapen is ook een optie.

3. Lekker luchtig

Voor beddengoed en kleding is het verstandig om te kiezen voor katoen. In tegenstelling tot o.a. viscose en polyester is dit koel en luchtig materiaal. Daarbij kan een extra molton of handdoek in het bedje helpen. Dit neemt veel vocht op, waardoor je kleintje minder snel last heeft van zweten.

  • Is het slaapkamertje boven de 25 graden? Dan is het al voldoende om tijdens het slapen alleen een katoenen rompertje te dragen.
  • Ligt de temperatuur tussen de 20 en 25 graden? Dan kan je je kleintje laten slapen in een rompertje met korte mouwen en een katoenen slaapzak.
4. Voldoende drinken

Bij extreme warmte wil je dat je kleintje voldoende drinkt, zodat hij niet uitdroogt of ’s nachts wakker wordt van de dorst.

  • Geef je borstvoeding? Dan heeft je kleintje in principe geen extra vocht nodig: voeden op verzoek is voldoende, waarbij hij waarschijnlijk wel wat vaker zal komen. Vergeet daarbij niet dat je zelf voldoende water moet drinken.
  • Geef je flesvoeding? Dan kun je tussen de voedingen door een flesje kraanwater geven. Of voeg aan elke voeding 10 à 20 ml extra water toe.
  • Krijgt je kleintje al vast voedsel? Geef dan extra vochtrijk groente en fruit, zoals tomaat, pruim en watermeloen.

En als laatste..

Adem in en adem uit. Probeer zelf rustig te blijven, experimenteer met bovenstaande tips en kijk wat voor jouw kleintje werkt.

Slaap lekker!

Twijfel? Zo lang je kleintje goed drinkt, regelmatig natte plasluiers heeft (min. 4 per 24 uur, hoeft niet vol te zijn) en levendig is, dan gaat het goed. Mocht je graag meer informatie willen over de warmte vs. gezondheid, dan kan het raadzaam zijn om de site van het RIVM te raadplegen.

Maayke

Pedagoog, onrustdeskundige en kinderslaapcoach